Tuesday, 25 January 2011

Segmen |PANTUN| bersama My Little Diary..!


ANDA jual:

kalau tuan ke pekan sari
belikan saya sebungkus kari
kalau tuan bijak bistari
sapakah dia si little diary??
EDEN beli:
Sudahku beli sebungkus kari..
Kari ikan idaman zainal..
Siapa dia Si Little Diary..
Cuba ku rapat inginku kenal..
(tak dapat nak jawab.. perlukan lebih masa untuk mengenali siapakah |Little Diary|)

****************************
ANDA jual:
kain songket bunga bersilang
jarum disimpul seurat benang
kalau tuan tak bilang sayang
tidaklah saya terkenang-kenang
EDEN beli:
Jarum disimpul seurat benang..
Kainlah songket habis berdarah..
Kenal tidak sudah dikenang..
Tentu nanti ada yang marah..
(Erk! lariiik!)

*****************************

ANDA jual:
pergi ke hulu berjalan kaki
singgah sebentar mencari mayang
kalau tuan sudi di uji
apakah beza cinta dan sayang?? 
EDEN beli:
Merdu sungguh suara si mayang..
Mayang mengurai secantik gambaran..
Inilah beza cinta dan sayang..
Bak kemaruk dan kasmaran..
(Purnama mengambang cuma berteman.. Bintang berkerlipan dan juga awan..!)

EDEN pulak jual:

Dupa berasap berisi setanggi..
harum cendana semerbak taman..
Pantun ini WAJIB dibeli..
Apakah eden ni ekau anggap kawan..?
(Hehe.. jawab ye.. wink!)

Sila KLIK di sini -->

p/s: Adat MELAYU wajib dipelihara..
Kalau bukan KITA..
Siapa lagi ya?
wink!

5 Komentar:

My Little Diary said...

salam,
ini jawapnya....

Dupa berasap berisi setanggi
Kasih semerbak harum setaman
Pantunmu ini aku dah pun beli
Kaulah kawan kaulah idaman….
Wink3x..

ok2... markah sedang di ambil... thx sudi membeli :)

sahromnasrudin said...

tahniah!! awak join MLD punyer kontest..bagus2....pantun awak pun bagus...

adamzico said...

My Little Diary: hehe.. tenkiu sebab menjawab.. wink!

sahromnasrudin: Tenkiu.. Tengah belajar nak sertai kontest & segmen.. Sila beri tunjuk ajar ya.. wink!

ANATI SOKI said...

yeah!! majulah melayu! heheheh :)
terbaiklah pantun!

adamzico said...

ANATI SOKI: wink!

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!