Saturday, 29 January 2011

Tangis Kasmaran ~ Bab Empat ~ Plot Satu

Empat


          ‘Yolanda.. How could this happen?’ Pengerusi seakan tidak percaya bahawa Redfly akan mengalami masalah ekoran kejatuhan mendadak nilai pasaran sahamnya. Mujurlah Redbrick tersenarai berasingan.

          ‘Pengerusi.. Kita terlalu menumpukan perhatian kita pada cawangan baru di Singapura.. We expand our business there.. This may cause minor changes due to new branch..’ Yolanda yakin Redfly akan kembali stabil Andaikata cawangan di Singapura memulakan operasinya.

          ‘So.. Pelan kontigensi? Redfly hold my vision.. Saya tak akan melihat ianya musnah..’ Pengerusi memberikan pandangannya. Dia bersusah payah mengembangkan perniagaan berasaskan pengangkutan udara itu kerana dia mengimpikan satu empayar ulung selain Malaysia Airlines dan AirAsia.

          ‘We must open new share..’ Yolanda yakin hanya itulah caranya untuk mengukuhkan Redfly. ‘New share? Its mean new holder? I can’t open it to public.. It’s major disaster..’ Pengerusi mulai resah. ‘Yolanda.. How bout other business? Redbrick?’ Yolanda mengakses maklumat di komputer ribanya.

          ‘Redbrick juga berada di dalam keadaan bahaya. They must get that mega project..’ Yolanda yakin jika kontrak dari syarikat gergasi itu berjaya dimiliki, maka kedudukan Redbrick akan kembali stabil.

          ‘Talk bout Redbrick.. Two weeks end tonight.. I will check bout that early morning.. remind me..’ Pengerusi mahu melihat hasil seperti yang telah dijanjikan oleh anak tunggalnya itu. “I put my trust on you.. Reds.. Don’t let me down.. Son.” Pengerusi memegang dadanya. Tekanan sebegitu akan membuatkan jantungnya kuat berdebar.

          ‘Yolanda.. I think you must take a filght to Singapore tonight.. Awak perlu memantau operasi di sana..’ Pengerusi terpaksa mengatur strategi agar Redwill Corporation akan terselamat dari kejatuhan nilai pasaran saham kesan dari ekonomi yang merudum teruk.

          ‘Waldian.. Malam ni you free tak? Care I join you at your apartment?’ Amylea menghubungi Waldian seawall pagi untuk mengatur agenda. ‘I’m free.. Amylea.. I’m in meeting.. later on.. Okay?’ Waldian terpaksa mematikan panggilan itu. Redzuan memandang ke arahnya.

          ‘Who’s on the phone?’ Redzuan menyoal Waldian. ‘My friend.. I’m sorry..’ Waldian merahsiakan nama pemanggil itu dari Redzuan. Dia tahu Amylea Tentunya tidak mahu namanya disebut apatah di hadapan teman lelakinya.

          ‘Focus.. We are dead.. Sayuthi.. Explain one more time.. Did out investment turn into gold? We have a lack of time.. I’m afraid that pengerusi will treat us badly..’ Redzuan juga berada dalam keadaan resah.

          ‘Saya dah semak. We had a problem.. Laporan yang disediakan oleh Waldian itu ternyata bercanggah dengan hakikat sebenar. I afraid we need more time here..’ Sayuthi mengemukakan pendapatnya.

          ‘Laporan yang saya sediakan? That report? I make a copy from the one I gave to Pengerusi. That the fake one..’ sayuthi dan Redzuan semakin tertekan.

          ‘Keadaan kita sememangnya genting. Kita harus berdoa agar harga pasaran berubah tengah malam ni.. whether the lines beat us or not.. laporan sepenuhnya akan dapat saya lakukan seawall pagi esok..’ Sayuthi akan mengembeleng sepenuh usaha bagi menyelamatkan Redbrick dan juga Waldian.

          ‘I will help you..’ Waldian menawarkan dirinya untuk membantu teman sekerjanya itu. ‘Redzuan.. Redfly face a problem today.. This is major!’ Sayuthi amat terkejut apabila mendapati harga saham syarikat penerbangan milik Tuan Redwill kini diancam dilema.

          ‘What? This can’t be..’ Redzuan semakin bimbang. Apakah reaksi Pengerusi andai mengetahui bahawa dia dan dua orang teman sekerjanya itu telah berpakat memalsukan laporan kewangan. ‘My dad’s anger will exploded.. This can be happen to me..’ Redzuan tertunduk. Dahinya berkerut. Apakah jalan keluar yang ada untuknya? “Terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan.. inilah padahnya..” Hati kecil Redzuan berkata-kata. Penyesalan pun tiada berguna lagi. Mereka bertiga harus berdoa agar segalanya pulih seperti biasa.

          Sayuthi, Redzuan dan Waldian meneruskan perbincangan mereka berkenaan perancangan yang nampaknya masih di atas pagar. Apakah mereka akan berjaya keluar dari permasalahan tersebut? Itu bergantung kepada laporan yang bakal Sayuthi sediakan esok.

          ‘I must go.. I’m fully stressed.. I hope jantung Pengerusi kuat untuk menempuhi saat Kritikal sebegini..’ Pengarah muda itu melangkah lemah. Longlai.
Nota Kaki: Kejatuhan harga saham adalah diluar kuasa seseorang individu.. Namun jika diberikan ruang yang mencukupi, perkara sebegitu dapat dielakkan.. Apakah Tuan Pengerusi dapat bertahan apabila terduga sebegitu..?

2 Komentar:

Nor said...

berdebar2 bc plot kali nih~~ hmm~ cepat sket upload cita nihh~

adamzico said...

nor: hehe.. sabar je k?

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!