Tuesday 11 January 2011

Salah lah..! Part2

Salah lagi..?

Apakah memang aku dilahirkan tampak muda..
Ataupun adik aku yang dilahirkan tampak tua..
Begini ceritanya..

Satu hari..
Di tengah malam yang sedikit sejuk..
Kebetulan aku dan adikku bekerja di syif yang sama..
'Company' yang sama..
Yang tak sama ialah..
Aku pekerja 'permanent'..
Adikku lak pekerja 'temporary'..

Jam di tangan pukul sebelas setengah..
Dengan menunggang motorsikal kesayangan..
Sambil merempit..
Sambil menyanyi..
Lagu feveret aku 'time' tu..
Tak lain tak bukan..
Cinta & Airmata 'By' CRK..
Lagu feveret adik aku jugak..

Tengah melalak sakan..
Sambil mengubah 'tone' suara yang sedikit serak..
Apatah lagi 'Part' korus..
Tetiba sahaja terlihat neon-neon bersimpang siur di tengah jalan..
'Roadblock'!!!

Dialog:-
Polis:  Minta I.C..
Aku: Kejap ya..
(Sambil mengeluarkan kad pengenalan..!)
Polis: Roadtax..?
Aku: Jap! 
(Sambil membuka 'Seat' dan menuding jari ke arah Roadtax tersebut..
Polis: Lesen..?
Aku lantas menyerahkan lesen kepadanya..
Adik aku tidak bersuara dari tadi..
Polis: Awak.. Minta I.C..
Adik: Nah!
(Sambil memandang ke arahku..)
Polis: Dari mana dah lewat malam ni..?
Aku: Baru abis keja malam..
Polis: Nak ke mana?
Aku: Nak balik rumah la.. Tu dekat simpang sana tu ja!
Polis: Awak.. Ni adik awak ke?
(Polis itu menyoal adik aku dengan soalan itu..)
Adik aku sedikit bengang..
Apakah dia nampak TUA sangat?

Yang pelik bin ajaib..
Kad pengenalan kami dibeleknya berulangkali..
Takkan tak sedar..
Tak perasan..
Tak peka..
Siapa abang siapa adik..
isk3!!!

p/s: Umur itu angka semata-mata..
Yang disambut ialah ulang tahun kelahiran..
Kadangkala manusia itu dianugerahkan awet muda..
Sesetengahnya dikasik nampak matang (TUA) dari umurnya..
Itulah ketentuan.. Tak boleh diubah..
Kepada yang memegang ID orang lain..
Please 'aware' akan umur orang sebelum melabelkan orang tersebut pakcik ke, adik ke, atok ke.. ye?
hehe.. wink!

adakah ini hidangan untuk menjaga awet muda???

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!