Wednesday 9 February 2011

Tangis Kasmaran ~ Bab Empat ~ Plot Enam


          ‘Pengerusi. Saya minta izin untuk terus tinggal di sini kerana ada beberapa perkara yang perlu saya jalankan berkaitan tugas saya.. Hope.. Cik Waldian akan membantu saya..’ Aimar sebenarnya mencari jalan untuk mengenali gadis yang bernama Waldian itu. Dia juga sebenarnya membuat agenda berkaitan laporan yang dikemukakan oleh Sayuthi itu.

          ‘Baiklah.. Waldian.. Accompany him..’ Pengerusi tegas mengarahkan Waldian agar memberikan bantuan kepada Pegawai Audit yang baru menggantikan Yolanda.

          Waldian mengajak Aimar ke biliknya. Dia yakin di sana semua maklumat yang dikehendaki oleh Aimar mudah didapati. Dia terpaksa bergerak membelakangi Redzuan dan Sayuthi.

          ‘Yut.. Tolong jelaskan semuanya tentang laporan berkenaan..’ Redzuan mula berbicara sebaik sahaja Aimar melangkah keluar dari bilik mesyuarat.

          ‘Redzuan.. Maaf kerana saya terlewat.. Saya sebenarnya berada di pejabat sepanjang malam. Saya tertidur..’ Sayuthi menjelaskan keadaannya.

          ‘Maafkan saya.. Saya tidak berhak memarahi kamu namun Pengerusi telah memberikan kejutan seawal pagi ni.. Saya pula tiada input berkenaan kedudukan terkini.. Baiklah.. Apakah perancangan kita telah berjaya?’ Redzuan mahukan kepastian tentang kejayaan perancangannya itu.

          ‘Secara keseluruhannya berjaya namun kita punya satu permasalahan.. Kita tidak pernah terfikir akannya..’ Sayuthi terdiam. Dia mengerutkan Dahinya. Redzuan juga terpinga-pinga. ‘Masalah?’

          Apakah masih terdapat masalah dalam perancangan yang boleh dikatakan berjaya itu?

          ‘Waldian..’ Sayuthi kelu. Apakah masalah itu berkaitan dengan Waldian? Redzuan tidak dapat mengaitkan Waldian dengan permasalahan yang dimaksudkan oleh Sayuthi. ‘Waldian ialah penama untuk pelaburan yang telah kita jalankan.. Ini akan mendatangkan masalah.. Redzuan.. Kamu kena fikirkan cara terbaik untuk mengelakkan Pengerusi mengetahui akan perkara ini.. Lagi satu.. Bagaimana hendak mendapatkan hasil pelaburan itu dari Waldian?’ Sayuthi Gentar memikirkan perkara itu.

          ‘Waldian.. Rasanya dia akan menyerahkan semuanya.. Inikan tanggungjawabnya?’ Redzuan tahu Waldian akan bertindak mengikut perancangan mereka.

          ‘Buat masa sekarang pelaburan itu harus dikembalikan semula ke Redbrick sedangkan faedahnya hendaklah terus disimpan berasingan.. Inilah masalahnya.. Waldian akan disoal siasat kerana memiliki sejumlah wang yang begitu besar.. Ini tidak akan terlepas dari pemantauan Pengerusi tambahan Aimar dan Yolanda bijak mendapatkan maklumat sebegitu.

          ‘Jalan yang ada ialah dengan membuka sebuah syarikat di atas nama Waldian.. unsurnya sukar untuk dikesan kerana latarbelakang Waldian, ayahnya seorang usahawan yang berpengaruh..’ Sayuthi memberikan cadangan.

          ‘Bagus.. Syarikat itu akan menjadi pelanggan kita.. hanya pada kertas.. Ini akan memberikan kelebihan kepada kita.. Baik.. Saya arahkan kamu untuk melaksanakannya..’ Redzuan kembali bertenaga. Dia yakin kali ini dia tidak akan dipersalahkan.

          ‘Nice..’ Aimar kini berkesempatan untuk singgah di pejabat milik Waldian. ‘So.. Any task for me?’ Waldian menyoal lelaki berkenaan. ‘Sebenarnya tiada.. Saya sengaja mahu melihat Suasana tempat kerja kamu.. That all..’ Aimar melemparkan senyuman manis. ‘Erm? That all? Aimar.. Tell me something.. Why me?’ Dia perlu mengetahuinya.

          ‘Why? Not now.. Okay?’ Aimar mematikan soalan yang ditujukan kepadanya itu dengan segera. ‘Bila?’ Waldian memerhati ke arah lelaki itu. Lirikan matanya itu membuatkan Aimar terpaku.

          ‘Waldian.. Saya mahu kamu Berhati-hati.. Kamu sedang bermain dengan api.. Saya dapat melihat betapa Pengerusi memendam amarahnya ekoran apa yang telah terjadi.. Pengerusi tidaka akn menyalahkan anak kandungnya sendiri.. kamu dan Sayuthi adalah orang yang bakal dipersalahkan.. sayuthi pula rakan kongsi.. Kamu? Apakah kedudukan kamu?’ Waldian tergamam. Apakah rahsia mereka telah diketahui oleh Pengerusi?

          ‘Bermain dengan api? Inilah risiko dunia kewangan.. Tak begitu?’ Waldian cuba menenangkan dirinya. Dia perlu kelihatan seperti biasa. ‘Kamu pun sedar akannya bukan?’


Aimar mengukir senyuman sinis. ‘Saya tahu.. Saya cuma nak kamu sedar bahawa orang seperti kita.. Yang tiada kepentingan dalam syarikat akan sentiasa dipergunakan dan dipersalahkan..’ Nasihat dari Aimar itu ada benarnya. Waldian sedia maklum akannya namun kerana satu penipuan, manusia akan mereka beberapa penipuan bagi menutup penipuan asal.

          ‘Thank..’ Waldian yakin lelaki bernama Aimar itu tahu akan sesuatu. Apakah yang cuba dimengertikan olehnya itu?

          ‘Waldian.. Temankan saya breakfast?’ Aimar mengajak gadis dihadapannya itu. Apakah niat lelaki itu sebenarnya?

Lima


          ‘We need better planning.. Rasanya kita tersilap dalam usaha mengembangkan perniagaan ini ke Singapura..’ Pengerusi nampaknya agak tertekan. Redfly sememangnya mengalami masalah untuk kembali kukuh.

          Dia mematikan talian perhubungan itu. Sesak nafasnya apabila memikirkan akan kedudukan Redfly. “Kita perlukan pelabur baru..” Terngiang di minda Pengerusi akan nasihat dari Yolanda. “Pelabur baru? Siapa yang boleh dipercayai?” Pengerusi memejamkan matanya. Kedudukan kewangan peribadi yang meruncing juga memberikan tekanan kepadanya. Dia telah melaburkan sebahagian besar wang sakunya dalam usaha pengembangan syarikat. Kini hasilnya mengecewakan.

          ‘What?’ Redzuan terkejut dengan berita yang Sampai ke telinganya itu. ‘Yut.. Don’t make any joke.. This too serious..’ Apakah perkhabaran itu sahih? Redzuan terduduk mendengarnya.

          ‘Ini bukan masa nak melawak.. Redfly facing too much trouble.. Nampaknya perancangan Yolanda ada kepincangannya juga.. She’ not perfect..’ Sayuthi kinidapat merasakan bahawa kehebatan yang dipamerkan oleh Yolanda akhirnya telah meretak ekoran salah tafsirannya.

          ‘Rasanya Pengerusi telah melabur sebegitu banyak wang dalam projek ni.. He can provide any

p/s: Adakah idea tersebut sesuatu yang GILA atau Brilliant?

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!