Wednesday, 23 November 2011

Bercinta.. Tunjuk ajarku SIFU..!

Assalamualaikum..
Bismillah..

Bercinta..
Satu perkara yang subjektif untuk dihuraikan..
Pengertian tentang CINTA ini terlalu besar skopnya..
Cinta kepada Allah..
Cinta kepada Nabi..
Cinta kepada Negara..
Cinta kepada Ibu & Bapa..
Cinta kepada Isteri..

Bercinta sesama manusia..
Dalam konteks bercinta bagi yang HALAL untuk mencintai & dicintai..
Bab cinta ni adalah bab paling aku tak suka..
Bukannya apa..
Tak pernah bercinta..
Pegang-pegang tangan..
Berlari-lari anak keliling taman bunga..
Makan 'Candle Light Dinner'..
Window shopping sambil hayun tangan..
Pendek kata..
Tak pernah 'Dating'..

Meskipun dalam hati ada taman..
Meskipun dalam hati ada mesin nyiok..
Aku memang 'kandas' dalam hal-hal bercinta ni..
Apatah lagi nak berdating..
Huhu..
Ayat sadis plak..
Tapi ada benarnya..
Maybe cara didikan..
Maybe tak ada keyakinan..
Maybe saya ni pemalu orangnya..

Kini..
Saya belajar untuk bercinta..
Saya belajar untuk jatuh cinta..
Bukan dengan mana-manan awek..
Tapi belajar untuk mencintai 'isteri'..
Thrill jugak nie..
Suspend pown ada..
Mana taknya.. 
Kami tak pernah bersua muka..
Tak pernah kenal-mengenali sebelum di ijab kabulkan..
Rasanya..
Ini yang terbaik..
Cinta selepas berkahwin..
Bak kata tukang gunting rambut..
Yang telah berjaya menunaikan NAZAR saya..
Untuk membotakkan kepala..
Bukan botak licin bak cermin tu..
Botak ala-ala abang ASKAR..

"Cinta lepas kahwin ini indah.. Kita banyak belajar.. 
Salah satunya.. Belajar untuk mengenali pasangan..
Yang bestnya.. Banyak benda untuk dibualkan..
Tak sama dengan yang bercinta sebelum kahwin..
Lepas kahwin dah tak tahu nak berbual apa..
Pendek kata.. Dah kenal sebelum kahwin..
Saya berdoa agar perkahwinan awak dirahmati..
Berkahwin atas pilihan keluarga.. Ada baiknya.."

P/S: Tu dia..
Tukang gunting rambut itu yang membahasakan dirinya 'Atuk'
Telah membukakan minda saya..
Dalam mencari cinta selepas berkahwin..
Semoga ALLAH membukakan minda, hati dan lisan..
Untuk saya lebih mendalami erti CINTA..
Dan melangkah ke gerbang bahagia beserta amal hanya kepadaNya..
Perkahwinan ini hanyalah kerana Allah..
Kita merancang & DIA menentukannya..
Amin..
*** Panjang pulak mencoret nie.. Layaaan...!***

wink!

8 Komentar:

miss ct said...

Assalamualaikum...
selamat pengantin baru..semoga berkekalan hingga akhir hayat..semoga perkahwinan ini mendapat rahmat dari ALLAH dan juga berbahagia dunia dan akhirat...

noonaQQ said...

assalaumulaikum,adlizico.. selamat pengantin baru ya! ^^v.

bertuahnya adli dapat bercinta selepas berkahwin,rezeki yang ALLAH bagi menemukan adli dengan jodoh yang terbaik iaitu Isteri adli sendri. syukur alhamdulillah adli.

doakan untuk kami jgak ya..wink~v^^,v.

giliran noona pulak bila agaknya :malu

With Julia said...

Wah adam bercinta selepas berkahwin...satu contoh yg jarang2 kita perdengarkan...Selamat Pengantin Baru ye adamzico..selamat melayari bahtera. Amin :D

Cik MataKuyu said...

tahniah! nak tgk gamba kawen :bak

adamzico said...

Miss CT: Amin ya Rabbal Alamin.. Semoga dipermudahkan segalanya.. Kahwin ni bukan sekadar syiok semata-mata.. Tanggungjawab tu penting.. Tima kasih ya seniorita.. wink!

adamzico said...

NoonaQQ: Amin.. Ketentuan.. Saya berdoa agar semua BCRians akan mendapat jodoh yang terbaek.. Biarlah perkahwinan kerana Allah.. Itu yg menjanjikan berkekalan.. kan kan kan?

adamzico said...

Julia: Yupp.. Apapun.. Saya berharap Julia & pasangan juga berbahagia hendaknya.. Amin!

adamzico said...

Cik Matakuyu: Album kahwin xda dlm tangan lagi.. Nnt bila ada.. saya Uploadkan ya..

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!