Thursday 18 November 2010

Memorabilia Kasih Safiyya ~ Bab Empat ~ Plot Empat


                    Aku keluar setelah meninggalkan lakaran itu di tempatnya. Aku melihat Aldo begitu tegas dengan para model di bawah kendaliannya. Aku keluar untuk mengambil pas aku di pejabat Norkiah.

                   ‘Nah. Kamu ok?’ Norkiah mengajukan soalan itu kepadaku. ‘Fine.’ Balasku. ‘Saya tak nak di katakan menyusahkan kamu. Kamu tidak sesuai dengan tugas sebegitu.’ Norkiah menyambung bicaranya. ‘Kenapa? Kasih ada buat salah ke?’ Balasku untuk mengetahui apa yang bermain di pemikiran Norkiah.

                   ‘One thing get into my mind. Sincerely, you not suit with that kind of job.’ Norkiah mula meresahkanku. ‘Why?’ Aku perlukan penjelasan dari majikanku itu.

                   ‘Richard tell me about how far you will go if you quit this work.’ Norkiah menyatakannya. ‘What? Where should I go?’ Semua ini meresahkanku. ‘Richard tell me that you will be a star. Modelling suit you. Saya nak lihat kamu di atas pentas.’ Aku ketawa mendengar apa yang di sarankan oleh Norkiah. ‘Don’t be kidding. Kasih tak nak jadi model. Kasih enjoy work with Aldo.’ Aku menjelaskan kepada Norkiah agar dia mematikan niatnya untuk melihat aku di pentas peragaan.

                   ‘Fikir masak-masak Kasih. Peluang ini tak tiba dua kali. Inilah peluang yang ada untuk Kasih gain more money.’ Norkiah menjelaskan kepadaku tentang potensi yang di lihatnya.

                   ‘Kalau kerana nak banyak wang, rasanya Kasih tak nak fikirkan langsung perkara ni. Kasih nak Norkiah simpan rahsia ni. Kasih berasal dari keluarga yang mewah but Kasih nak hidup berdikari. Merasai kesusahan yang mendatang.’ Aku menjelaskan kepada majikanku tentang identitiku. ‘Kalau Norkiah tak nak percaya. Cuba siasat tentang Dato Nadzrin Hj. Abu Bakar. Dia ayah Kasih.’ Kataku untuk membuatkan Norkiah mempercayai siapa aku yang sebenarnya. ‘Tapi satu, don’t tell him bout me. Kasih tak nak dia tahu that I’m here.’ Pintaku dengan setulus hati.

                   ‘What? Dato Nadzrin? I don’t believe that. Why tak cuba kerja dengan dia? You’ll gain a lot of experiences there.’ Norkiah tercengang dengan apa yang aku katakan. ‘No. Don’t want to.’ Balasku.

                   ‘Kasih. I’m proud of what you chose. Tak semua orang mahukan sebegitu. In your matters, wang bukan segalanya.’ Norkiah bangun dan memelukku. Dia mahu aku terus mempercayainya.

                   ‘Kasih must go to work.’ Aku meminta diri. Aku tahu ayah juga terkenal di kalangan pemilik empayar perniagaan di ibukota. Itulah sebabnya Norkiah terkejut dengan apa yang aku lakukan. Aku tak perlu mendedahkan perhubungan kami yang sudah retak itu.

                   ‘Aldo. Give me work or something to be done.’ Pintaku kepada Aldo yang sibuk mengarahkan para model agar meneruskan latihan mereka.

                   Tasnim dan Amani melihat kemesraan kami berdua. ‘Dia dah lihat dunia. Ini bermakna sudah ada lelaki lain yang di kenalinya. Rizmi, how sad.’ Tasnim berbisik di dalam hati. ‘Benci aku lihat perempuan murah like her.’ Amani tidak peduli andai kata-katanya itu aku dengari. Tasnim hanya tersenyum melihat akan perkara itu.

                   ‘Well. Aku harus mendiamkan diri. Aku orang baru di situ. No need to be rude.’ Hatiku berbisik untuk melupakan kata-kata yang terhambur dari mulut Amani, salah seorang model yang memiliki keegoan yang tinggi.

                   ‘Kasih. There are no job left. Take your time. Relax.’ Aldo meminta aku untuk berehat. ‘Apa? Berehat? Nanti apa pula kata Norkiah.’ Aku menjelaskan rasa takutku. ‘Aldo nak Kasih watch how this kareografi be done. Aldo will ask you to give your opinion.’ Aldo menyatakan arahannya. ‘Ok. Let me see.’ Aku duduk di sebelah Aldo melihat perjalanan latihan para model yang terlibat.

                   Tasnim dan Amani melihat kemesraan kami berdua. Mereka nampak bersemangat dalam meneruskan latihan itu. Pandangan mereka terarah kepada kami berdua.

                   ‘So apa pendapat kamu?’ Aldo mengajukan persoalannya. ‘They will be excellent during the show.’ Kataku untuk menaikkan rasa bangga Aldo terhadap kerjanya itu.

                   ‘Ok, lady. Enough. See you tomorrow.’ Aldo mengarahkan semua model itu untuk berhenti. ‘So, see you tomorrow.’ Aldo melemparkan senyumannya ke arahku.

                     Aku mengemas semua peralatan yang aku gunakan untuk kerjaku itu. Tidak terasa kepenatan bekerja bila masa kerja berakhir. Aku menghayun kakiku keluar dari agensi itu.

                   ‘Kasih, wait.’ Tasnim mengekoriku. ‘Nampak happy je dengan si Aldo tu. Ada apa-apa ke?’ Tasnim menyatakan pandangannya. ‘Taklah. Norkiah mahu saya bekerja di bawah Aldo. Aldo tu hanya ketua Kasih.’ Aku menjawab pertanyaannya.

                   ‘So balik dengan teksi hari ni?’ Tasnim seakan mahu mengajak aku pulang dengannya. ‘Tak. Naik bas.’ Jawabku selamba. ‘See you at home. Take care.’ Tasnim berlalu meninggalkanku. Seperti biasa teksi itu sudah tersedia di situ untuk mengambil Tasnim pulang.

                   Aku hanya melihat teksi itu bergerak meninggalkanku. Kebetulan bas tiba awal, aku pun menaiki bas itu. Dari dalam bas, aku melihat Aldo menunggang motorsikalnya. Dia melemparkan pandangannya ke arahku.

                   ‘Well. Ketara sangatkah perhubungan kami berdua. Dia will stay remain my boss.’ Aku menyatakan rasa hatiku terhadapnya. Tentu semua sudah tahu siapa yang bertakhta di hatiku. Rizmi. ‘Sibuk Benarkah Rizmi sampai tiada masa menghubungiku.’ Bisik hatiku yang tersarat dengan kerinduan ini. ‘Nanti bila Rizmi tiada di depan mata barulah Kasih sedar.’ Kata-kata itu seakan menghantuiku.

                   Seperti biasa aku akan singgah di kedai runcit berdekatan dengan kawasan apartment. Aku membeli biskut kerana entah kenapa aku hilang selera makan. Adakah lantaran kerja aku mengabaikan masa makanku? Begitu ketara sangatkah rasa seronok bekerjaku itu sehingga aku hilang selera makan? Harap aku dapat menghabiskan biskut ini.

                   Aku masuk terus ke dalam bilikku. Aku mahu membersihkan tubuh badanku dan merebahkan diri di atas katil. Lelah. Sebelum tidur, aku mencoret sesuatu di dalam diariku.

Nota kaki: Korunkk suka tak kalau rutin harian korunk sama sahaja.. Yang PASTI i dont like it..! wink!!! Hope 2011 membawa kelainan dalam hidup eden n hidup korunk SEMUA..!!!

Nah koleksi calender 2011 untuk tatapan korunk..!
Dead Moon Epilogue 2011 CalendarMom's Family Calendar 2011
2011 Coffee Wall Calendar (Square Wall Cal)CatCalendar 2011 Wall Calendar


p/s: Ngantok mau tido nie.. ESOK nak nonton Harry Potter & The Deathly Hallows.. wink!

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!