Thursday 6 January 2011

Eden nak cerita gak sal Oral Presentation semalam..!

Salam..
Sehingga saat eden menulis ni..
Eden masih tersenyum lebar..
Bukan apa..
Eden teringatkan perjalanan Oral Presentation semalam..

Badan Cerita ini adalah berkenaan dengan Oral Presentation yang menjadi kewajipan untuk semua student sebagai pemarkahan berterusan..
Oral Presentation yang diadakan selepas kelas itu berjalan dengan baik..
Eden sepatutnya peserta ke empat namun ekoran ketiadaan peserta pertama membuatkan eden menjadi peserta ke tiga.. Itu tak mengapa..
Nerves makin terasa bila menjejakkan kaki di atas pentas..
Ini bukan kali pertama eden menjalani Oral Presentation..
Namun seperti Oral Presentation yang pertama.. Eden masih dibelenggu nerves atau lebih tepat dikenali sebagai Stage Fright atau badi pentas..

Oleh kerana kesibukan bekerja ditambah dengan review report yang bertimbun-timbun..
Membuatkan eden tidak sempat rehearse atau lebih tepat lagi membuat nota bagi membantu kelancaran Oral Presentataion saya.. Mujur Slide berjaya disiapkan seawal pagi sebelum memulakan kerja.. Itupun dilakukan di pejabat.. Busy sangat bunyinya kan.. hehe..
Tajuk Oral Presentation adalah bebas.. Oleh kerana tidak skop yang tertentu.. Eden terpaksa berhempas pulas untuk mencari tajuk yang eden boleh sampaikan dengan baik..
Ada 5 tajuk yang bermain di dalam minda namun eden rasa tajuk : 5 Tips to be Attractive Person adalah yang terbaik.. Entahlah.. Instinct eden terus menyatakan bahawa eden selesa berbicara berkenaan tajuk tersebut..

Nota berjaya disiapkan semasa sesi kelas.. Eden tidak sempat full rehearse tetapi eden rasa nota tersebut hanya membantu dalam 3 minit sahaja sedangkan Oral Presentation tersebut seharusnya dalam tujuh minit..
Langkah bijak yang eden lakukan ialah memperlahankan ucapan saya dengan menyebut sebutir-butir perkataan.. Nerves memang nerves.. Nak atasi pun dah tak boleh.. BUT.. Miracle sungguh.. Eden dapat memberi hujah dalam keadaan tenang, santai dan penuh dengan Body Language.. Malah mendapat feedback dari rakan-rakan dari segi soal jawab dan membuatkan pensyarah eden tergamam seketika melihat eden berbicara..

Nota kaki : Eden sebenaranya mempunyai latar belakang pemidato dan pembahas ketika di sekolah rendah dan menengah NAMUN eden tetap ada stage nerves.. Hairan Bin Ajaib kan..? Apapun persediaan awal adalah digalakkan bukannya on the spot seperti apa yang eden lakukan semalam.. By the way.. i'm the GOOD presenter semalam.. really? OMG!

p/s: Do i look attractive to you..? <--- Ini adalah ayat pertama eden semasa melakukan Oral Presentation.. Hehe.. wink!

2 Komentar:

apezs shah said...

salam..
Yes u are.. Wah adam. Congrat to u.. I know whatever u do.. pastinya berjaya even last minute. Because sesuatu ada mengajar kita. Apa pun good luck utk study yg seterusnya, semoag berjaya..;)

adamzico said...

apezs: tenkiu my dear lil brother.. hehe..
tu la.. selagi DIA berkehendakkan sebegitu.. Kita ikut ja.. Mungkin last minute tu akan memberikan kejayaan kelak.. wink!

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!