Sunday 23 January 2011

Tangis Kasmaran ~ Bab Tiga ~ Plot Tiga

            Andaian, ramalan serta spekulasi adalah perkara diluar kawalan. Andaikata segalanya berjalan dengan baik, maka Kekukuhan Redbrick sudah pastinya akan pulih namun jika sebaliknya, apakah mereka sudah bersedia untuk menghadapi risiko tersebut?

          ‘So.. tell me bout it?’ Waldian mahu sayuthi menceritakan segalanya. Dia seakan tidak percaya akan serbuan Pengerusi ke Redbrick. Dia tahu masa akan berpihak kepada mereka. Sehingga detik terakhir, mereka perlu bersatu hati. Waldian yakin segalanya akan berjalan dengan baik kerana Redzuan dan Sayuthi pasti akan mencari jalan memperbetulkan keadaan.

          “Ting Tong!” Loceng berbunyi. ‘Yut.. Ada tetamu.. Continued later.. Okay?’ Waldian meletakkan gagang telefon. Dia bergerak untuk menyambut tetamu yang hadir itu.

          ‘Amylea?’ Wajah Waldian berubah. Dia tidak menyangka sahabatnya itu akan menziarahinya. ‘Come in..’ Waldian menarik tangan Amylea menuju ke ruang tamu.

          ‘Where’s your father? Still in Arab?’ Amylea seakan tercari-cari Kelibat ayah Waldian. ‘Yupp..’ Waldian mendapatkan tisu kerana selesema yang ditanggungnya itu masih belum benar pulih.

          ‘I just want to pay you a visit.. tak sihat ke?’ Amylea duduk di sebelah Waldian. ‘I got flu..’ Waldian cuba menjauhi sahabatnya itu. Dia takut selesemanya akan berjangkit kepada sahabatnya.

          ‘So bored.. I’m so lonely.. I need a friend.. hang up cam dulu-dulu..’ Amylea meluahkan stress yang ditanggungnya. ‘Friend? You kan selalu berkepit dengan Redzuan.. Dulu.. You takut sangat boyfriend you tu marah-marah..’ Waldian kehairanan.

          ‘Itu dulu.. From now on.. Saya nak merasai kebebasan yang dahulu pernah kita sama-sama kecapi.. You still single.. Life must go on.. Chill out..’ Amylea ternyata berubah. Sebenarnya apa yang dicarinya ialah kebebasan. Dia ingin kembali ke masa dulu. Tujuannya ialah untuk merasai detik pertemuan pertamanya dengan Redzuan. “That feeling never goes out.. I bear it in my mind forever..” Naluri Amylea seakan berkata-kata sesuatu.

          ‘Erm? Come on.. Kita keluar jalan-jalan.. It will make you freshened up..’ Waldian menurut sahaja permintaan sahabatnya itu. Dia sebenarnya bosan terperap di dalam rumah. “Aku perlu menghirup udara nyaman dan menikmati pemandangan yang hijau.. segar..” Bisik hati Waldian. ‘Okay..’ Waldian segera berjalan menuju ke biliknya. Dia perlu bersiap untuk keluar bersama Amylea.

          ‘How my look?’ Waldian menggayakan pakaian di hadapan Amylea. ‘Nice..’ Amylea memuji sahabatnya itu. ‘I think you need to change your look.. Maybe.. More to lady..’ Amylea mahu mengubah penampilan Waldian. ‘I’m not ready to change my appearances.. Pasal ayah.. You understand that right?’ Waldian sebenarnya telah berjanji akan terus menjadi anak lelaki untuk ayahnya.

          ‘Sampai bila Waldian? Sampai bila? Jika Hatta melihat you macam ni.. You think he’ll likes you? You scare him away..’ Amylea mahu Waldian menjadi perempuan sejati. Ini bukan kerana janji sebaliknya itulah fitrah diri Waldian yang sebenarnya. Waldian harus sedar akan perkara itu.

          ‘Ketara sangat ke? Saya tak nak kehilangan Hatta.. At the same time saya takut melanggar janji saya.. Atleast I’m not hipocretes..’ Benar juga kata-kata Waldian itu. ‘It’s up to you.. If you need my help.. I will help you.. Free of charge..’ Amylea memeluk Waldian dari belakang. Kemesraan lahir menghubungkan mereka berdua. Sudah agak lama mereka tidak semesra ini.

          ‘Let go.. My car or yours?’ Amylea menjeling ke arah Waldian. ‘Yours.. My car had a problem.. Need to change a few thing..’ Mereka berdua bergerak keluar dari apartment Waldian menuju ke kereta Honda City milik Amylea.

          Kenderaan berwarna perak itu meluncur laju meninggalkan kawasan apartment tiga tingkat menuju ke satu destinasi pilihan Amylea.

          ‘Where we heading to?’ Waldian seakan tidak pasti ke mana sahabatnya itu ingin membawanya. ‘We goes shopping first.. Lepas tu saya nak bawa you pekena sup ayam berempah. Mesti kebah demam you tu..’ Sebenarnya Amylea merancang untuk mendapatkan khidmat tatarias kuku sebelum membeli beberapa pakaian harian.

          ‘Waldian.. Let goes to Beauty Palace.. You need a major make over..’ Sesekali Waldian dapat rasakan nalurinya untuk menjadi seorang wanita seperti Amylea namun apakah dia secantik temannya itu? Dia tidak tahu apakah perubahan itu akan membuatkan dirinya lebih dihargai.

          Beauty Palace menyediakan Perkhidmatan kecantikan khusus untuk wanita. Apakah Waldian sudah bersiap sedia untuk sebarang perubahan?

Nota Kaki: Perubahan? Apakah Waldian akan berubah penampilannya..? Pada hemat anda.. Gaya apakah yang sesuai untuk waldian..?

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!