Friday, 8 April 2011

Tiada Aku Mengerti (Part 1)

Tiada Aku Mengerti

            Ini adalah kisahku. Namaku Marhainis. Aku lebih dikenali sebagai Mar di kalangan teman-temanku.Umurku ialah 15 tahun 11 bulan dan kini di tingkatan 4. Aku bukanlah pelajar yang paling menonjol di dalam kelas kerana aku ini gemar berdiam diri dan ada sedikit elergi pada lelaki kecuali terhadap ayah dan adik lelakiku yang muda 3 tahun dariku.

            Di dalam keluarga aku adalah anak sulung daripada dua adik beradik. Aku dan adik lelakiku membawa haluan masing-masing kerana dunia kami nyata berbeza. Dia amat disukai ramai kerana sifat terbukanya. Dia ramah dan pandai bergaul tetapi aku pula sebaliknya.

            Rasanya hidup ini seakan sama sahaja. It's goes on and on but i still the same person yang masih mengharap keajaiban. Bercakap mengenai keajaiban terlupa pula aku untuk memperkenalkan kawan baikku yang amat terpengaruh dengan keajaiban dan dunia fantasi. Namanya Emilda. Aku memanggilnya Mil.

            Mil seorang yang happy go lucky dan dialah satu-satunya yang memahamiku. Orangnya yang tegas kerana dia adalah pemegang talipinggang hijau Tae-Kwando. Anak tunggal yang gemar menonton filem fantasi dan sain fiksyen ini suka mengkaji dan mengumpul maklumat mengenai zodiak dan perkaitan hidup dengan perwatakan manusia.

            Kami berdua lebih banyak menghabiskan masa bersama. Awal sesi persekolahan, Mil telah menyatakan bahawa hidupku akan berubah dimana dia telah membawa keratan zodiak yang dikumpulnya. She's so fanatic dengan pengkajiannya. Dia menyatakan bahawa aku akan bertemu dengan cinta yang akan merubah diriku.

            Bercakap tentang cinta. Ianya perasaan yang tidak dapat ku ungkapkan. LOve is worth everything. Perasaan cinta. Aku penah ada perasaan terhadap seorang budak lelaki yang tidak pernah menyedari akan perasaanku. I'm not the perfect person. Tidak secantik seayu Anita yang cukup menawan.

            Anita adalah puteri dalam kelas. Dia selalu memandang rendah pada aku dan Mil. Mil tidak pernah sebulu dengan Anita. Dia tidak suka dengan sikap Anita yang suka menunjuk-nunjuk. She's not the only one pretty here. Kecantikan pada Mil adalah dari dalam. Hati nurani yang baik penentu kepada kebahagiaan.

            Aku cemburu dengan kecantikan yang ada pada Anita. Aku terima diriku dengan seadanya. Aku masih lagi memikirkan tentang apa yang Mil cakapkan padaku sebentar tadi. Adakah akan wujud lelaki yang dapat menerimaku seadanya? Aku tentu bermimpi. Adakah Airel, telah menyedari akan perasaanku padanya?

            Airel adalah orang suruhan kepada Anita. Dia sanggup menurut kata-kata Anita kerana dia telah jatuh hati kepada gadis yang tidak pernah meminatinya. Anita pandai memainkan peranannya. Airel tidak pernah sedar akan kesilapannya.

            Perlukah aku mempercayai kata-kata Mil yang pada hematku hanya memberikan pandangannya sahaja mengenai artikel yang dibawanya. Aku memandang ke arah Mil. Gadis itu masih khusyuk menulis karangannya. Aku memandang ke luar jendela. Hari ini nampaknya cerah secerah raut wajah Mil yang ceria.

            Ayah dan Ibu tiada di rumah. Melalui memo yang ditinggalkan, aku sedar bahawa kedua orang tuaku kini menghadiri kursus penting. Aku disuruh memerhati adikku Marhalim. Adik seorang yang padat dengan aktiviti. Dia adalah kebanggaan keluarga. Aku tak seperti ahli keluargaku yang lain. Kesemuanya sibuk dengan urusan masing-masing. Aku hanya ada Nik, kucing kesayangan kami sekeluarga. Nik memenuhi kekosongan hariku dengan telatahnya.

p/s: Tiada Aku Mengerti ialah salah sebuah lagi garapan saya pada tahun 2002.. Hope kalian sudi membacanya.. Layaan.. wink!

10 Komentar:

Nur Eiman Aleesya said...

xleh nk shout kt ur shoutbox la
Bw here n follow u, follow me back ya :)

nuralynZAKREE said...

im not the perfect person..huhuk~
wink balik :p

adamzico said...

Nur Eiman Aleesya: Ok.. I will FOLO u..!

adamzico said...

nuralynZAKREE: who's perfect??? Manusia biasa tidak perfect.. LOL

balkis said...

nobody is perfect..sy rase kamu ni -ve thinker..selalu rase diri tu tak bagus..it was not good dear..everyone ade lebih and kurang..

nak org accept kite, we must love and appreciate diri sendiri dulu..first, try ubah care pk..u can be anita in ur own way..tak payah adore sgt org..u dunnoe her exactly..

be what u r..ok?

u mude lagi..tak nak sbbkan care u pk ni..akan effect ur future ok?

anything, ade problem..just share dgn sumone u trust or even better cite dgn org yg u tak kenal..care tu sgt2 bgs.. kamu tak kenal die..die pun tak kenal kamu..abes cite, dats it..:)

ok.sorry if kamu tak suke..ni opinion i :)

take care girl

nuralynZAKREE said...

hahah~ saja ejek u ckp :P
jgn mara . huhuK~ yeahh , u r right .
tkde spe pun yg perfect . LOL balik . kah3~

adamzico said...

balqis: take care girl??? saya laki2 la.. huhu..

ni cebisan cerita je ni..

adamzico said...

nuralynzakree: hehe.. saya dan anda tidak perfect.. prefect boleh jadi.. kan kan kan

faralovexx said...

assalamualaikum,singgah ktc ni jap....nice entry..suke sgt...cerite ttg remaja yg kurang kyakinan right?
mmg ramai org mcm tu kan?fara pon kdg2 cmtu jgak....tp kdg2 elok jgak fikiran cmtu,sbb kalau overconfident nnti boley bawak keburukan..especially,sorg pompuan...perlu ade batasan kan...^^

adamzico said...

faralovexx: yupp.. be confident.. unleashed urself.. wink3! Org kita kaya dgn sopan santun dan pekerti yg tinggi.. terbaek wok!

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!