Tuesday, 5 April 2011

Personaliti Batu Permata..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum W.B.T..

Tertarik dengan satu paparan di dada akhbar..
Berkenaan Personaliti Batu Permata..
Nak gak berkongsi cerita..

Info
Zamrud
Kaler: Hijau

Ia lebih dikenali sebagai EMERALD.
Mengikut sejarah ia dikaitkan dengan kesucian dan keagamaan sehingga dianggap batu permata suci.
Tamadun Inca dan Aztec di Amerika Selatan menggunakan zamrud dalam upacara keagamaan.
Zamrud berasal dari perkataan smaragdus dalam bahasa Greek.
Mula dilombong di Mesir sekitar 3500 tahun sebelum Masihi.
Zamrud banyak ditemui di Colombia.
Zamrud akan bertambah mahal harganya jika warna kehijauannya itu ditambah dengan sedikit kebiruan didalamnya.
Dipercayai mempunyai kuasa yang berkaitan dengan kelahiran, pemulihan dan kehidupan baru.
Dipercayai mampu menjadikan pemakainya menempuh masa depan lebih cerah kerana berupaya membawa tuah.
Cleopatra dikatakan manusia yang mempunyai banyak batu zamrud kerana beliau percaya zamrud mampu menjadikan pemakainya kelihatan muda remaja.
Zamrud dijadikan terapi kepada penyakit pening dan migrain.
Zamrud mampu mengalirkan tenaganya dalam bentuk proses osmosis.
Zamrud jarang digunakan oleh masyarakat melayu dalm upacara perkahwinan.
Ianya popular dikalangan masyarakat barat.

Fakta: Sesuai dipakai oleh orang yang lahir dalam bulan Disember.

p/s: Saya ialah pemakai batu Zamrud..
Sejak memakainya.. Ramai yang tertarik untuk mendapatkan cincin berbatu zamrud saya..
Ada yang mahu membelinya..
Saya tidak mahu menjualnya..

Cam inilah bentuk batu Zamrud saya..
(Ehsan dari Uncle Google)
Cam inilah bentuk cincin saya..


12 Komentar:

elyna said...

cantiknya zamrud

adamzico said...

elyna: erm.. cantik kan? hehe..

waniey said...

cincin adam ke??huhu..
cantik zamrud 2...

kAmi dAn mEreKa!! said...

kite lagi suka emas,
zamrud kurang sikit,
keh keh =)

adamzico said...

waniey: yupp.. dulu tak pandai nk pakai cincin.. but sekarang.. Alhamdulillah..

adamzico said...

Kami dan mereka: ye lah.. anda kan perempuan.. mestilah suka emas.. saya silver je.. tapi berbatu zamrud.. hehe

mOoN said...

lebih tertarik ngan ruby...hehehe...

adamzico said...

moon: ruby atau delima tu melambangkan cinta, kasih sayang dan kegembiraan serta kemewahan kepada si pemakainya.. hehe

InGkLate said...

jual kat sy la bro..keke
ble la leh pakai cincin bertatahkan zamtud nih.. lama dah teringin..

adamzico said...

InGkLate: saya tak jual la.. hehehe.. Ni je cincin berbatu yg ade.. hehe..

With Julia said...

wah cantiknya batu zamrud dia..menawan, tertawan dan ingin memiliki batu delima merah ehehhe baru boleh digabungkan dengan batu zamrud adliy or zico hikhikhik...so sofiskated...i like...:)

p/s ju ada beli batu permata jenis champain kaler...dari Fayed Jewelery di Madinah siap sekali gan sijil diperakui ketulenannya, harganya? ermm hanya org2 yg suka tidak akan kisah ttg harganya bukan?...so attractive!...suka koleksi batu2 indah ciptaan Allah..sungguh mengkagumkan..

adamzico said...

Hehehe.. Zamrud dah miliki nak miliki Delima merah darah lak lepas nie.. InsyaAllah kalau ada rezeki.. wink!

Champain kaler??? Mesti cantik batu tu kan? Dulu asalnya nak cari batu mata kucing a.k.a cat eye.. Sebab gabungan warnanya.. But.. Bila di explain kan bahawa batu nie lebih baek dibeli dan digayakan yg sesuai dgn darah dan bulan kelahiran.. hehe.. sebab tu batu yg pertama ialah Zamrud (untuk org lahir bln disember)

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!