Tuesday, 22 March 2011

Kertas-kertas bertaburan di jalan..


Ada PERKARA inginkan penjelasan serta pandangan ANDA semua..
Sila lontar KOMENTAR anda disini.. ya..

Kita sedia maklum akan makna Bismillahirrahmanirrahim..
Kita sedia maklum apakah makna disebalik Assalamualaikum W.B.T..
Namun apakah kita peka dengan SATU perkara..

Masa kini..
Risalah yang di EDAR.. 
Dari pintu ke pintu..
Dari peti surat ke peti surat..
Dari wiper kereta ke wiper kereta..
Ada yang mengandungi DUA perkataan di atas..

Persoalannya..
Apakah WAJAR kita hanya melihat kertas-kertas risalah itu terbang dibawa angin..
Kertas-kertas risalah yang sama bertaburan di jalan..
Yang digunakan untuk meletakkan sisa-sisa makanan..
 
Apakah perkataan-perkataan di atas..
Tiada MAKNA sehingga sewenangnya di jijak tanpa kita sedari..
Ya..
| Dengan nama Allah yang pemurah lagi penyayang |
dan
| Salam sejahtera ke atas kamu |
Mungkin hanya BIASA bagi sesetengah kamu..
Mungkin tidak seteruk Al-Quran dipijak, dibakar..
Terdetik tak di hati..
Bahawa DUA kalimah itu selalu disebut..
Selalu digunakan dalam perbuatan seharian..

SO..
Apakah WAJAR kertas-kertas risalah itu menggunakan DUA kalimah itu..
Sedangkan yang membuatnya sedia maklum bahawa ia akan bergelimpangan di jalan-jalan..
Dari dibukukan..
Apakah tindakan ANDA..?

1) Ianya perkara BIASA.. Tak perlu dititikberatkan..
2) Ianya tak perlu diperbesarkan.. 
3) Ianya tak sepatutnya dicetak..
4) Ianya tak seteruk Al-Quran dipijak..
5) Ianya bukan masalah saya dan anda..

p/s: Entah lah.. Saya BENGANG dengan pembuat risalah berkenaan..
Memanglah possibility untuk dibuat hamparan sisa makanan dan dibuang di jalan itu kecil..
Namun adakah DUA perkataan itu tidak bermakna langsung..?
Atau anda ada pandangan lain..?

Mari kongsi bersama saya..
Wink!
Kertas PUTIH ini menanti anda untuk mencorakkannya.. Kongsi KOMENTAR di sini ya..!

16 Komentar:

Zaza said...

huu...tindakan sy..2 n 3..kepada flyers yg tak reti nk titik berat kn tu..harus d dedahkn ng program2 bout this problem..huhu...
eeeee.....teruk...
nth la...sengal mode bace n terkelu..terkesima n baru terfikir hal ni...mcm remeh o...tp perrghhh!! ni la paling wajib kita atasi bersama..haik!!haik!!

Nufaha said...

entri neh bagus...kadang2 mende kecik mcm neh org abaikan, seelok2 nya tak perlu letakk lah dlm risalah, sbb possibility utk risalah itu dipijak2 n dibuang kan tinggi...

adamzico said...

Za: Tu la.. Saya terfikir gak.. Cam mana saya nak buat dengan risalah tu.. Nak buang dan terbiar di jalan? Nak simpan? Keliru ni..

adamzico said...

Nufaha: tu la possibility tu tinggi kan kan kan..

Zaza said...

adam: erm..soalan adam?buang or biar d jalan?simpan..?
jgn la buang..kutip je kalau tu d tuju tuk adam..simpan elok2..letak lam kotak...kalau nak buang adam kena bakar or padam kalimat tu..baru tak de keraguan..haik2! hehehehe...jgn keliru sokmo deh...

adamzico said...

Za: Yupp simpan.. Takut terbuang lak risalah tersebut.. Hehe..

Zaza said...

adam...aiseh...hak gitu la.. :) peeps!

adamzico said...

Za: hehehe.. naseb baek tak keronyok dan buang.. sebab tiba2 hati tersentuh bila menatap DUA perkataan jawi tu.. hehe..

Zaza said...

adam : laa...cmtu pulak dah..hek2..nsib baik tersentuh hati tuk tak nak keronyok kn?gud la lau camtu... :) alhamdulillah..
simpan elok2...0ne day ada guna t :)

adamzico said...

Za: one day ada guna t? Hehe.. Maybe.. Kalau tak.. cam na?

Zaza said...

kalau tak ek?kalau tak..biakn je dlm kotak...tu la za bgitau td kalau rasa nk buang...p bakar kalimah tu...bia tak jejaskan ap2...otite :P haik2!

adamzico said...

Kalau xnak simpan byk2 bako je ek? Baik akan eden laksanakan bila tiba masanya.. wink!

Zaza said...

ermmm..itu...
erm...itu...huhu...ye, bkr je...hapuskn kalimah tu jerk! haik2!

adamzico said...

Za: Hehe.. Cam tak sure arahan Za tu.. Hehe.. Tringat masa kecil suka tulis atas pasir.. Ada suatu hari tu.. Saya tulis Bismillah, Allahu Akbar dan lain-lain atas permukaan pasir.. N then datang seorang lelaki berumur.. Dia kata nanti padamkan balik ya.. Sebab takut dilangkah orang.. Hehe..

Zaza said...

hahaha...adam!
bukan tak sure...tak pasti darl haha
za takut salah arahan t...tp tak de la nk bg arahan cm tu utk anda..hahaha..
buat yg sepatutnya....aaaarrrrgh! adam ni...

adamzico said...

Za: Xpe.. Xsalah la arahan tu.. hehe..

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!