Saturday 6 November 2010

Tangis Kasmaran ~ Bab Dua ~ Plot Tiga



         ‘Amylea.. Call me okay? I must get back to office..’ Waldian memeluk sahabatnya itu. ‘Take care..’ Ujar Amylea. ‘You too..’ Mereka berdua berpisah untuk memenuhi tuntutan masing-masing. Destinasi mereka berbeza namun mereka tetap sahabat untuk selamanya.

          ‘Waldian..’ Sayuthi memandang Waldian yang baru sahaja melepasi biliknya. Dia bingkas bangun dan cuba mendapatkan gadis itu. Entah apa yang telah terjadi kepadanya. Dia tidak lagi malu untuk berbicara dengan gadis itu.

          ‘Persetan.. Aku mula menyukainya.. Tak kisahlah apapun penampilannya..’ Sayuthi telah menanam tekad untuk cuba mendapatkan gadis itu. ‘Waldian..’ Sapaannya itu telah berjaya memberhentikan langkah Waldian.

          ‘Ya..’ Waldian mengalihkan pandangannya ke arah Sayuthi. ‘You looks happy..’ Sayuthi memberikan pandangannya. ‘Happy? Saya rasa nak baham seorang lelaki hari ini.. He’s drive me crazy..’ Waldian terbayangkan Aimar. “Why he hates me so much?” Soalan itu berlegar di kepalanya. “He never know me..” Hatinya terus mempersoalkan tindakan lelaki yang bernama Aimar itu.

          ‘Siapa lelaki malang itu?’ Sayuthi ingin mengetahuinya. ‘Who’s that guy.. Let me give him a lesson..’ Sayuthi cuba mencuri hati gadis di hadapannya itu. Dia juga sebenarnya ingin mengetahui siapakah lelaki yang ada di sekitar gadis idamannya itu.

          ‘Erm.. You better avoid seeing him.. I can handle him alone.. Don’t worry.. Okay?’ Sayuthi yakin Waldian dapat menjaga dirinya. ‘So Waldian.. We have to chat bout something.. Come..’ Sayuthi mengajak Waldian ke biliknya.

          ‘Importante..’ Sayuthi berjaya mengajak gadis itu ke biliknya. ‘Have a seat..’ Sayuthi menarik kerusi untuk memberikan ruang kepada Waldian duduk dengan selesanya. ‘Apa yang penting sangat ni?’ Waldian terpanggil untuk mengetahuinya.

          ‘Small problem but it will become big..’ Sayuthi terus merenung ke arah Waldian. ‘Tell me..’ Waldian bernada tegas. ‘Bout investment.. Waldian tahu tak apa yang bakal Waldian tempuhi kelak? Sayuthi baru sahaja terfikir akannya..’ Apa yang cuba dinyatakan oleh Sayuthi? Apakah perkara yang penting itu?

          ‘Yut.. No secret.. okay?’ Waldian melemparkan pandangan ke arah lelaki itu. Dia telah bersedia untuk menerima apa sahaja perkhabaran yang bakal di dengarinya.

          ‘Waldian.. Semua pelaburan kita adalah di atas nama Waldian.. So ini bermakna jika penipuan kita ini terbongkar..’ Sayuthi mematikan bicaranya. ‘Ini bermakna.. Kesalahan itu akan disabitkan atas saya.. Seorang diri?’ Waldian tergamam tatkala dia mendengar segala butiran yang dinyatakan oleh Sayuthi.

          ‘Jangan bimbang.. Saya akan berada di hadapan Waldian. Tiap tuduhan itu harus melalui saya..’ Sayuthi benar-benar memaksudkannya. ‘Thank.. saya harus hadapinya sendiri..’ Waldian bingkas bangun dan bergerak meninggalkan bilik itu.

          ‘Tunggu.. Ada lagi..’ Sayuthi tahu benar siapa Waldian. Waldian berdiri menghadap pintu bilik. ‘Kalau perancangan kita menjadi.. Maka kita bertiga akan terselamat..’ Semua itu tiada maknanya lagi. Hidup Waldian akan berubah jika perancangan mereka bertiga di ketahui orang. ‘We wait and see..’ Waldian mengorak langkah dengan pelbagai persoalan bermain di fikirannya.

          Inilah risiko yang terpaksa Waldian tanggung. Waldian sedia maklum akan semua ini. Dia tahu semuanya akan menuding jari ke arahnya. Akauntan. Besar sekali risiko yang tertanggung di bahu Waldian. Sama ada pengampunan dari Pengerusi ataupun meringkuk dalam penjara. Waldian harus bersedia tiap masa.

          Sayuthi berasa bersalah kerana membebankan Waldian dengan perkara tersebut. Dia kini mengadap komputer ribanya untuk mencari jalan keluar. Harapannya bergantung kepada kematangan pelaburan tersebut. Dia akan mengawal semua pelaburan itu agar Waldian tidak dihadap ke muka pengadilan. 

Nota Kaki: Waldian, seorang wanita bekerjaya (mungkin seperti salah seorang pembaca 'Tangis Kasmaran') Apa yang diperlukan oleh seorang wanita yang berkerjaya ialah barangan yang up to date.. Mungkin Handbag dibawah ini juga merupakan aksesori yang PENTING bagi seorang wanita.. Kan? 

Purple Large ''Brianna'' Vitalio Vera Purses 

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!