Friday 11 February 2011

Tangis Kasmaran ~ Bab Lima ~ Plot Satu


Lima


          ‘We need better planning.. Rasanya kita tersilap dalam usaha mengembangkan perniagaan ini ke Singapura..’ Pengerusi nampaknya agak tertekan. Redfly sememangnya mengalami masalah untuk kembali kukuh.

          Dia mematikan talian perhubungan itu. Sesak nafasnya apabila memikirkan akan kedudukan Redfly. “Kita perlukan pelabur baru..” Terngiang di minda Pengerusi akan nasihat dari Yolanda. “Pelabur baru? Siapa yang boleh dipercayai?” Pengerusi memejamkan matanya. Kedudukan kewangan peribadi yang meruncing juga memberikan tekanan kepadanya. Dia telah melaburkan sebahagian besar wang sakunya dalam usaha pengembangan syarikat. Kini hasilnya mengecewakan.

          ‘What?’ Redzuan terkejut dengan berita yang Sampai ke telinganya itu. ‘Yut.. Don’t make any joke.. This too serious..’ Apakah perkhabaran itu sahih? Redzuan terduduk mendengarnya.

          ‘Ini bukan masa nak melawak.. Redfly facing too much trouble.. Nampaknya perancangan Yolanda ada kepincangannya juga.. She’ not perfect..’ Sayuthi kinidapat merasakan bahawa kehebatan yang dipamerkan oleh Yolanda akhirnya telah meretak ekoran salah tafsirannya.

          ‘Rasanya Pengerusi telah melabur sebegitu banyak wang dalam projek ni.. He can provide any fund.. This is major problem..’ Redzuan membuat Andaian.

          ‘Kalau tak salah.. Ada ura-ura menyatakan bahawa Pengerusi sedang  mencari pelabur baru. I can’t provide that much of many.. Perhaps..’ Sayuthi mematikan bicaranya. Redzuan merenung wajah Sayuthi yang mulai berubah.

          ‘Perhaps what?’ Redzuan mahukan pandangan dari lelaki yang sedia arif tentang dunia pelaburan dan pasaran saham itu.

          ‘Ada seseorang yang dapat membantu..’ sayuthi sekali lagi mematikan buah bicaranya. Dia merenung jauh ke luar jendela.

          ‘Siapa?’ Redzuan terpanggil untuk mengetahuinya. ‘Adakah saya kenal orang itu?’ sambung Redzuan.

          ‘Waldian.. Brickwell Co.. Adalah jalan keluarnya.. Namun ada risikonya..’ Sayuthi dapat melihat kelemahan ideanya.

          ‘Apa? Yut.. Jangan libatkan Brickwell dalam hal sebegini.. Kita harus merahsiakan perkara ni.. bukan begitu?’ Redzuan tidak mahu menggunakan Waldian kerana ini akan membuatkan rahsia mereka bertiga itu diketahui umum.

          ‘Redzuan.. Redfly perlukan pelaburan yang besar.. Pengerusi pula tentunya tidak akan menerima pelabur baru yang tidak dikenalinya.. Nah! Inilah peluang untuk kita menebus kesilapan kita..’ Ada benarnya. Redzuan kelihatan amat bingung.

          ‘Masalahnya.. Identiti Waldian akan membuatkan semua orang di Redwill akan mengetahuinya.. Nahas kita nanti..’ Redzuan tetap berpegang dengan pendiriannya. Dia tahu Pengerusi akan menyedarinya.

          ‘We need someone else.. Soraya..’ Sayuthi teringat akan pekerja baru yang di amanahkan untuk menguruskan beberapa dokumen. Dia ialah pembantu peribadi kepada Waldian di Brickwell co.

          ‘Soraya? Who’s Soraya?’ Redzuan tidak pernah mengetahui akan pengambilan Soraya berkhidmat di Brickwell Co. Dia tertanya-tanya siapakah gadis yang bernama Soraya itu.

          ‘Soraya ialah satu-satunya pekerja di Brickwell.. jangan bimbang.. She’s very educated dan sesuai untuk menyamar sebagai pelabur baru di Redfly.. Saya yakin.. everything will goes well..’ sayuthi yakin bahawa dengan adanya niat baik segalanya akan berjalan dengan baik.

          ‘I will think bout this first.. We’ll see.. Kalau terdesak.. We used this plan ok?’ Redzuan takut segala penipuan mereka ini akan berakhir dengan pembabitan Soraya dalam Redwill Corporation.

          Perhubungan Waldian dengan Aimar berjalan dengan baik. Dia yakin Aimar dapat menjadi sahabatnya. Waldian masih belum membuka hatinya untuk menerima kehadiran orang lain di dalam hidupnya selain dari Hatta. Apakah penantiannya itu sesuatu yang baik untuk dirinya?

          Waldian sendiri termanggu dengan perubahan yang dirasainya. Malah adakalanya dia amat mencemburui kemesraan di antara Aimar dan Amylea. Dia sendiri tidak tahu apakah sebenarnya perasaannya terhadap lelaki yang bernama Aimar.

          ‘Waldian.. kenapa diam ni?’ Amylea mencelah. ‘There’s a lot of thing comes to my mind.. Work..’ Itulah alasan paling kerap digunakannya. Dia tahu Amylea tidak suka dia memikirkan tentang bebanan kerja ketika bersama dengannya. ‘Aimar.. teruk sangat ke kerja Waldian ni?’ Amylea menyoal lelaki yang berada disampingnya.

          ‘Quite heavy..’ Aimar menumpukan perhatiannya kepada Waldian. Dia tahu bebanan kerja bukanlah perkara yang merunsingkan pemikiran gadis itu. Dia terbayangkan fakta tentang Waldian yang masih dirahsiakannya. Dia tidak mahu memecahkan maklumat yang diketahuinya itu kepada Pengerusi kerana dia mahu Waldian sendiri mengelak sebelum terlambat.

          ‘See..’ Waldian melemparkan senyuman ke arah Aimar. Dia tahu lelaki itu akan berpihak kepadanya. ‘Ok.. Just forget bout it.. Kita datang nak menjamu selera.. Kan?’ Amylea tidak mempedulikan sahabatnya itu.

p/s: Apakah wujud istilah seekor burung dalam dua sarang? Apakah Waldian dan Amylea cuba mendapatkan Aimar..?

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!