Tuesday, 1 March 2011

Anak SEGERA..!

Anak itu WARISAN..
 Penyambung keturunan..
Ikatan kasih sayang antara IBU dan BAPA..
NAMUN..
Apa dah jadi sekarang..?
Apa dah jadi dengan bangsa MELAYU..?
Kurang didikan agama..?
Kurang kasih sayang..?
Kurang ikatan kekeluargaan..?
Kurang ilmu pengetahuan..?
Semakin hari semakin banyak..
Semakin hari semakin menjadi-jadi..
Kalian sedar atau tidak..
Kadar kelahiran anak SEGERA ni semakin meningkat..
Bahkan tidak dapat dikawal lagi..
Lagi memburukkan keadaan..
Kes pembuangan bayi..
Bayi baru lahir meninggal gara-gara IBU dan BAPA tidak mahu kehadiran mereka..
Ini tak termasuk dengan kes pengguguran..
Dimana salah kita..?
Dimana silap kita..?

Bayi-bayi SEGERA ni akan ketara nampak..
Dalam bulan SEMBILAN (September)..
Dalam bulan SEBELAS (November)..
Dalam bulan LIMA (Mei)..
Kenapa ya?

Sembilan bulan sebelum September ialah Disember..
Kes 'Happy New Year' punyer projek..
Sembilan bulan sebelum November ialah Februari..
Kes 'Valentine Day' punyer projek..
Sembilan bulan sebelum Mei ialah Ogos..
Kes 'Merdeka Day' punyer projek..

Hairan bin Ajaib..
Kes-kes begini bercambah..
Bak cendawan tumbuh selepas hujan..
Apakah usaha kita sebagai saudara seagama..?
Apakah usaha negara sebagai Negara Islam..?
Bukan eden nak kata tak ada usaha langsung..
Ada.. Bahkan berlambak-lambak..
Macam mana nak ubah persepsi manusia..
Macam mana nak ubah Mindset manusia..
Yang tidak hanya mengejar Nikmat sementara..
Yang tak tahu halal haram..

p/s: satu Sumber yang eden dapat..
Eden nak kongsikan di sini..
Kadar kelahiran anak SEGERA ini bertambah..
Menurut hukum.. 
Anak yang lahir diluar nikah ni..
Tetap akan ber BIN kan Abdullah..
Ya.. Itu hukum..
Tak boleh kita persoalkan..
Namun kes kelahiran lewat yang majoritinya melibatkan anak melayu..
Di mana kedua ibu bapanya beragama Islam..
Makin bertambah..
Ekoran ibu bapa malu kerana melahirkan anak luar nikah..
Sedangkan bangsa lain..
berlumba-lumba mahukan hak kerakyatan..
Untuk menjadi warganegara Malaysia..
Rugi tak..?
Amat-amat rugi..

'Demi MASA sesungguhnya manusia itu dalam kerugian..'

'Dunia sudah boleh di ibaratkan seorang perempuan tua yang sudah kian uzur..'

'Doa anak yang soleh itu akan terus sampai ke arwah orang tuanya..'

6 Komentar:

Cik Atika said...

Perbincangan paling susah nak dibuat conclusion. Walaupun semua tahu pegangan agama penting tapi sejauh manakan ketaqwaannya, andai dipujuk dan dipuji, mudah sahaja mereka leka dan alpa.

P/S: rasanya 'sang' xsesuai la untuk anak soleh, besa guna untuk binatang. Guna 'si' bleh dterima sikit.

And congrats, tajuk yg mantap dan ayat yg best2..hehe

diana said...

ada jugak yang lahir awal..
tak cukup bulan..
ekekkek..

adamzico said...

cik atika: baeklah.. akan eden altered 'sang' tu.. mari memikir bersama2 cam na nk wat.. huhu

adamzico said...

diana: erm.. yang tu juga.. wink!

Jejaka Terhangat said...

entah bila isu camni nak selesai tah..kat area kwsn rumah aku, budak2 skolah rilek je campur laki pmpuan dok lepak2..kdg2 ada yg pmpuan sorg, laki ramai..sendiri takda kesedaran, jwbnya sampai akhirat la isu ni berlarutan..

Tahniah Avatar Kerana Menang Anugerah Filem Terburuk. Kuikui..

adamzico said...

JT: erm.. tu la.. adakah dengan emmiliki anak SEGERA satu pencapaian sedangkan keturunan yang baik itu telah tercemar kerana lahirnya zuriat yang tidak sah dari segi agama.. Kesedaran amat diperlukan..

Tenkiu.. wink!

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!