Friday 11 March 2011

Memorabilia Kasih Safiyya ~ Bab Enam ~ Plot Lima


                   Aku duduk mengemas di dalam studio. Aku terlihat akan Aldo dan Pak Sani yang sedang berbual. Mereka mengalihkan perhatian kepadaku. Aku hanya mendiamkan diriku.

                   ‘Kasih. Aldo nak kasih menyediakan lakaran terbaru untuk pertunjukan yang bakal berlangsung minggu hadapan.’ Aldo memberikan arahannya.

                   ‘Tapi..’ Aku mahu menyatakan tentang perpindahanku ke studio pengambaran Richard namun Aldo telah berlalu. Pak Sani terus tercegat di sebelahku. Aku harus menunggu Norkiah berbual dengan Aldo sebelum aku memaklumkan kepadanya.

                   Aku terus mencapai kertas putih lalu melakar pentas yang bakal menarik perhatian tetamu jemputan. Tema kali ini ialah ‘backpacker’. Aku berbincang dengan Pak Sani tentang apa yang perlu kami lakukan.

                   ‘Eh. Kasih masih bekerja di sini?’ Norkiah mahukan jawapanku. ‘Aldo tak tahu akan perpindahan Kasih.’ Kataku kepadanya. ‘Nanti saya beritahunya. Nanti Kasih jumpa saya di pejabat saya ok?’ Norkiah mahu aku bertemunya sebelum dia meletakkan aku di bawah Richard selama tiga minggu.

                   ‘Baiklah.’ Kataku spontan. ‘Kasih nak pindah ke mana?’ Tanya Pak Sani kepadaku. ‘Norkiah nak Kasih mempelajari selok belok dunia fotografik.’ Aku memaklumkan akan segalanya. ‘Jadi Kasih akan bekerja di bawah Richard?’ Aku mengangguk lemah.

                   Pak Sani memahami situasiku. Dia yakin aku akan berjaya di mana sahaja aku di letakkan. ‘Benarkah Kasih akan berpindah ke studio Richard?’ Soalan itu keluar dari mulut Aldo yang tiba-tiba muncul di hadapanku.

                   ‘Ya. Itu kehendak Norkiah.’ Kataku. ‘Kasih boleh menolaknya jika tidak mahu.’ Aldo menyambung bicaranya. ‘Atau Kasih terasa hati dengan perubahan Aldo minggu lepas?’ Aldo mahukan penjelasan dariku.

                   ‘Tak. Kasih tak simpan dalam hati lagipun semua orang telah tersalah anggap tentang Farish, sepupu Kasih.’ Kataku untuk membuatkan Aldo tenang semula. ‘Kasih cuma nak merasa pengalaman bekerja di bawah Richard. Ok?’ Aldo tertunduk mendengar jawapanku.

                   Aku bergerak ke pejabat Norkiah. Entah apa yang ingin di sampaikan oleh majikanku itu. Adakah kerana penukaran bahagian? Aku perlu bertemunya.

                   Keadaan telah berubah. Aldo telah tersedar akan kesilapannya. Don’t judge the book by it’s cover. Pepatah itu mengingatkan aku kepada Rizmi. Adakah aku juga telah tersalah anggap kepadanya? Bagaimana cintaku ini akan menjadi kenyataan?

                   Aku mengetuk pintu pejabat Norkiah. Norkiah nyata tidak seperti kebanyakan orang berada. Pejabatnya itu tidaklah sebesar manapun. Kesederhanaannya itu menambat hati semua yang mengenalinya.

                   ‘Kasih. Masuklah.’ Kedengaran suara Norkiah memanggilku masuk. Aku membuka langkah memasuki ke dalam pejabatnya. ‘Apa halnya?’ Tanyaku sebaik sahaja menghampiri mejanya.

                   Aku tersedar akan sesuatu. Norkiah mempunyai tetamu. Lelaki itu memandang ke arahku. Dia cukup manis orangnya. Adakah dia ingin memohon kerja di agensi ini?

                   ‘Kasih. Norkiah nak tanya untuk kali terakhir. Transfer or not.’ Majikanku itu mengajukan persoalan itu kepadaku. Aku mendiamkan diriku. Bagiku segalanya terletak di tangan Norkiah.

                   ‘Kasih dah beritahu Aldo akan perpindahan Kasih ke studio Richard.’ Kataku untuk mengingatkan Norkiah akan keputusan yang telah aku ambil. ‘Oklah kalau macam tu. You will be with Richard.’ Norkiah mengemukakan keputusannya.

                   Aku bergerak ke studio Aldo. Aku perlu berkemas. Siapakah lelaki itu? Aku tidak mempedulikan akan gerangan pemuda itu. Aku mendekati Pak Sani. Dia merenung ke arahku. ‘Kasih nak jauhkan diri dari kami kan?’ Kata-kata Pak Sani itu membuatkan aku tercengang. ‘Kami?’ Aku mahu mengetahui apakah yang cuba di sampaikan oleh Pak Sani.

                   ‘Pak Sani dan Aldo.’ Katanya selamba. ‘Tak adalah, nanti Pak Sani akan dapat teman berbual. Aku terbayangkan lelaki yang berada di dalam pejabat Norkiah.

                   ‘Kasih. You still here?’ Norkiah mengejutkan aku. Pemuda itu terus memakukan matanya kepadaku. ‘Where is Aldo?’ Norkiah bertanyakan Aldo. ‘Dia ada di belakang.’ Pak Sani membalasnya.

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!