Thursday, 10 March 2011

Stop.. Alert kah KAMU pada makanan yang dimakan..?

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum W.B.T..

Kalian dah LUNCH..

Kalau BELUm.. Keh gi makan..!!!
Kalau SUDAH.. Alhamdulillah..
Dah kata Alhamdulillah ke BELUM..?

Persoalan 1:

Jika AIR yang kamu mahu minum itu..
Ada seekor SEMUT yang telah arwah..
Apakah ANDA akan terus minum sekali dengan SEMUT berkenaan..?
Apakah ANDA akan buang SEMUT berkenaan dan minum cam biasa..?
Atau apakah ANDA akan terus buang AIR tersebut..?

Apa pandangan ANDa akan permasalahan ini..?

Persoalan 2:

Jika AIR yang kamu hendak minum itu..
Ada seekor LALAT yang sedang asyik berenang..
Apakah ANDA akan minum air itu sekali dengan LALAT tersebut..?
Apakah ANDA akan buang LALAT itu dan minum cam biasa..?
Atau apakah ANDA akan terus buang AIR tersebut..?

Apa pendapat ANDA akan permasalahan ini..?

Persoalan 3:

Sedang KAMU hendak menyantap..
Atau ketika KAMU asyik menjamah makanan..
KAMU terpandang akan sehelai RAMBUT pada makanan tersebut..
Apakah KAMU akan menjamah makanan cam biasa sekali dengan RAMBUT tersebut..?
Apakah KAMU akan buang RAMBUT berkenaan dan teruskan menyantap..?
Atau KAMU hilang selera makan dan tolak makanan itu ke tepi..?

Apa pula pandangan KAMU akan permasalahan ini..?

Ada ORANG pantang bila tengah makan.. Ade orang sikat rambut..
(Ehsan dari Auntie Googlelina)
p/s: Orang bilang.. Kalau minum air yang ade semut.. Akan cepat lupa sesuatu perkara (ilmu yang dipelajari)
Orang bilang.. Kalau lalat berenang dalam air.. JUST celupkan lalat itu ke dalam air.. 
(Bukan nak kasik dia lemas) dan terus minum cam biasa..
Bab rambut lak.. Orang tak bilang-bilang pun..

Sudi kongsi KOMENTAR anda..?
Hope so..
Nak tahu apakah ELOK atau BAIK untuk kita terus minum atau menjamah makanan tersebut.. Please!!!

14 Komentar:

waniey said...

persoalan 1 : wani akan buang jek air 2 coz org cakap kalau minum air yang dah masuk semut,nanti cepat lupa..
persoalan 2 : wani buang gak..haha...geli kot nak minum yang dah di masuki lalat..kita kan tahu,lalat suka hinggap kat benda yang kotor..
persoalan 3 : wani xtau nak jawab pe..huhu...

apezs shah said...

salam

adeh long ssh nak jawab..
cuma yg soalan 1 asenya dek apezs minum je. cuma semut tu dibuang la. hahaha..

adamzico said...

Persoalan 1 tu OK semua akan buang kot.. Rasenya xde sapa nk minum..
Persoalan 2 lak.. Rasanya (kalau salah tego) Baginda Rasullullah penah menyatakan bahawa rendamkan bahagian sayap atas lalat (yang mengandungi penawar) kepada bahagian sayap bawah lalat (yang mengandungi racun bisa) hingga tenggelam lalat tersebut.. Air tersebut boleh diminum..
Persoalan 3 lak.. Saya pun xtahu gak.. Sapa arif ek?

waniey said...

persoalan yg ke 2 tu,wani pown ada gak bace..but wani not sure lah lalat or benda lain..adam sure ke lalat??

Hafriz Mohamad said...

Mnjawab kpd smua prsoalan..
aku xtau mau bilang gimana...hehehe.

Tp..
bab klau mnum air yg ade smut, glap hati selama 40hari.. bkn org smbarangan yg bilang.. ia diambik dr Hadis..

dan, bab yg celup lalat ke dlm air..ia jgk diambik dr hadis. n telahpn dibuktikan oleh kaedah saintifik..

wallahua'lam..^_^ nice sharing!

adamzico said...

waniey: persoalan ke 2 tu mmg kena lakukan sedemikian.. (Yakin 100%)

adamzico said...

Dek apezs: ramai yg berbuat sebegitu.. NAMUN lebih baik jgn minum.. wink!

adamzico said...

Hafriz Mohamad: Alhamdulillah akhirnya terjawab jugak.. Ada hadis sebagai rujukan persoalan 1 & 2 itu kan.. Bagus2.. Tapi persoalan ke 3 cam mana pula?

Cik Bee~! said...

Abaikan ye...ne leh wat dek je kalo de mende alah...wuwuwuuwuww...yarkkk...

adamzico said...

Cik Bee: Abaikan.. buang terus segala makanan n minuman tu.. senang kan.. hehe..

Tu persoalan saya sahaja.. Tak ada sebarang keraguan.. wink!

Cik Miza said...

buang semut && rambut je..

kalau lalat, buang semua!!

= xtahu kenapa. tapi ini sayaa..

=))

zubect said...

persoalan 1:buang air tu
persoalan 2:sme jugak cm kat atas
persoalan 3:no comment

adamzico said...

cik miza: buang semut dengan rambut tu je? Erm rasanyalah.. my opinion.. semut tu kena buang sekali dengan air tersebut.. part rambut lak.. kalau saya JUST buang rambut dan continue makan.. Lalat lak.. just rendam lalat tersebut dlm air tu.. lepas tu buang lalat tersebut dan minum cam biasa.. hehe

adamzico said...

Zubect: buang semua kan senang.. Tak payah nak FIKIR.. kan! Apapun cam komen2 saya di atas juga komen dari hafriz (bab lalat tu).. hehe

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!