Wednesday, 6 April 2011

Personaliti Batu Pertama Part 2..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum W.B.T..

Dulu mention sal Zamrud a.k.a Emerald..
Kini nak cerita sal Delima a.k.a Ruby..

Bukan nak sok sek sok sek sal Delimawati aktress terkenal tu..
Bukan nak cerita sal Ruby (telenovela latin) yang tersohor tu..
Tapi nak cerita sal batu permata yang lebih mesra dikenali sebagai DELIMA..

Dengar je delima tentu ramai yang terfikir akan keenakan rasa buah DELIMA.. kan?
(Tahan air liur tu dari meleleh ye?)

Delima yang dikenali sebagai Ruby ialah permata yang melambangkan rasa cinta..
Ia turut dikaitkan dengan kasih sayang, kegembiraan dan kekayaan..
(Wallaa.. Perlu miliki satu nie.. hehe)

Lazimnya berwarna merah..
Kadang-kadang berwarna merah muda (pink) atau merah jingga..
Dipercayai delima merah mempunyai kaitannya dengan kecantikan dan kesihatan..
Kitab Hindu melabelkan delima sebagai Raja Permata..
Delima banyak didapati di Kemboja, Myanmar, Sri Lanka dan Thailand..
Delima merah darah dikatakan sesuai untuk melegakan kesakitan..
Sesuai digayakan oleh si pemakai yang lahir dalam bulan Julai..
Dikatakan mampu menghangatkan jantung seseorang yang menggayakannya..

p/s: Pernah bermimpi terlihat akan delima merah darah dicelah pokok serai..
Dalam mimpi yang sama, ada suara yang menyuruh saya untuk mengambilnya..
Alangkah bagusnya jika mimpi ini menjadi kenyataan..

Persoalannya..
Jika saya sudah mempunyai cincin bertatahkan batu Zamrud..
Bolehkah saya menggayakan cincin batu Delima bersama-sama cincin sedia ada..?
Siapa yang pandai meh la lontarkan komentar anda.. ya?

Ruby a.k.a Delima
(Ehsan dari uncle Google)

Nak UJI keaslian dan ketinggian mutu batu DELIMA..
(Ehsan dari uncle Google)

18 Komentar:

Jejaka Terhangat said...

wow..bercahaya..ni mesti pancar dgn laser kasi efek camtu kan? ngehh..

adamzico said...

Jejaka Terhangat: Org tua2 pesan.. Kalau nak tawu ketulenan batu delima merah darah berbanding delima merah biasa ialah dgn merendamkannya ke dalam segelas air.. jika ianya memancar seperti gambo kt atas tu.. batu tu delima merah biasa.. tapi kalau air di dalam gelas tu bertukar menjadi warna mera.. itu batu delima merah darah.. jika dikeluarkan batu tu.. air akan kembali menjadi putih jernih.. sekian.. wink!

With Julia said...

wauuuuuuuu ..terpegun sebentar...lalalala kena cari batu delima merah darah lah kt madinah byk ada...tp terbeli batu lain lak..kuikuikui...:P best yer..ermm komentar yg ju nak lontarkan jika adam pakai batu ini kena wat shape yang tenggelam jgn wat timbul nanti terpancar laser batu delima tu kang ehehhe:P cantik terletak kalo bentuk design cincin bertakhta delim amerah darah itu dibuat dalam..rata..so nice di pakai utk sang jejaka...phewittt..nak cari batu delima pink lah..:)

adamzico said...

Julia: mmg niat hati nak dapatkan batu delima merah darah.. BUT.. mungkin bukan masanya.. kan ada sebentuk cincin batu zamrud yg menawan..

Mmg betul apa kata Jue.. Kena pakai bagi rata.. sesuai utk jejaka (adam) kalau cam tu.. hehe..

fyna said...

nice info....




jom singgah n follow belog fyna.
http://inibelogfyna.blogspot.com/

adamzico said...

fyna: orite.. tp tadik dah g sana.. hehe (adliy)

Khairul Antasha said...

nak satu batu delima.. boleh?

adamzico said...

Khairul Antasha: kalau ade banyak leh la.. hehe..

Cik Sarah said...

nak jugak! ekeke..

Kakkoii said...

menarik... kakkoii nak satu lah. sape jaat jaat kakkoii tembak dgn pancaran batu delima..

P/s : adam, agak2 kalo kakkoii pakai, leh x badan berapi merah mcm jt?

AkuMuzikFilem said...

menarik. baru tahu. batu ni wat dari apa?

adamzico said...

Cik Sarah: kalau ade.. leh la kasik.. hehe..

adamzico said...

Kakkoii: Nak badan berapi ek? hehe.. Menghangatkan jantung dan melancarkan pengaliran darah boleh la.. hehe.. Keh kita lawan siapa dapat pakai cincin bertatahkan batu delima.. nak x?

adamzico said...

AkuMuzikFilem: Wat dari apa..? Ianya terbentuk melalui proses di dalam tanah.. Hard to explain.. Nak kena search info lagik nie.. hehe.. tima kaceh..

sharina elisa said...

teringat cter klasik, pancar delima .. hikhikhik

Lelaki suka dipanggil abang

adamzico said...

sharina elisa: hehe.. best kan cite panca delima tu.. cite tu kan dah ade copycatnya.. delima sakti.. hehe..

FreESiA said...

lawa. nak cari mana ya batu delima ni? kat kedai emas ada ke?

adamzico said...

FreEsia: Rasanya ada.. hehe.. tapi MAHAL kowt..

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!