Thursday 4 November 2010

Tangis Kasmaran ~ Bab Dua ~ Plot Dua




         ‘Sayuthi.. How our project?’ Redzuan perlukan penjelasan dari teman baiknya itu. ‘Redzuan.. Saya dah laburkan semuanya.. Time is what we need.. Pelaburan itu perlu matang..’ Benar juga kata-kata Sayuthi itu. ‘How many month we need?’ Redzuan perlukan masa yang tepat agar segala usaha mereka tidak terdedah kepada pengetahuan Pengerusi.

          ‘Atleast a year.. But right now.. we must wait almost 9 month..’ Sayuthi yakin dalam masa tersebut, mereka akan dapat memperolehi tambahan dana sebanyak separuh dari pelaburan tersebut.

          ‘Nine month? Hope time never beats us..’ Redzuan seakan mengeluh. Dia takut masa yang ada tidak mencukupi. ‘Okay then.. You done great job..’ Kata-kata pujian itu tiada maknanya bagi Sayuthi. Mereka harus memastikan segala perancangan itu berjalan seperti yang diharapkan sebelum menarik nafas lega.

          “Triit!” Waldian menjawab panggilan itu. ‘Hello.. Waldian speaking..’ Waldian sedang memerhati keretanya. Kereta Proton Neo berwarna hitam metalik itu disentuhnya.

          ‘Waldian.. Ni Amylea.. I’m quite bored today.. Come join me lunch.. Okay?’ Panggilan itu adalah dari sahabat baik Waldian, Amylea.

          ‘Amylea.. Love too.. Where and when?’ Waldian tidak sabar untuk bertemu dengan sahabatnya itu. ‘Take note..’ Amylea menjelaskan segalanya. Dia berharap Waldian akan berada di sana.

          Waldian mengenali Amylea sejak empat tahun yang lalu. Perhubungan mereka menjadi lebih akrab sehingga dua tahun lepas. Amylea kemudiannya berpacaran dengan Redzuan. Sejak itu perhubungan mereka menjadi hambar. Segala aktiviti Amylea dipantau ketat oleh Redzuan sedangkan majikannya itu bebas bergaul dengan perempuan-perempuan lain. Mungkin sebab itulah, Amylea menjadi bertambah tegang dan tertekan. Waldian sedar dan memahami keadaan sahabatnya itu namun itu sudah menjadi pilihan Amylea sendiri. Dia sendiri mengurung diri dari dunia luar semenjak dua tahun yang lalu. Kini, Amylea mula bergerak, mengepak sayap bebas dari sarangnya itu.

          “If you own a bird.. Don’t afraid to let it go.. Cause if it’s belong to you.. One day it will come back” Itulah keadaan sebenar Amylea. Dia mahu Redzuan melihat dirinya sepertimana dua tahun yang lalu. Dia akan membuatkan Redzuan jatuh cinta kepadanya sekali lagi. Tak kira apa risikonya.

          Redzuan, pengarah muda ini mempunyai semua ciri-ciri yang dikehendaki oleh semua gadis. Tampan, berkerjaya dan paling utama, anak tunggal jutawan. Satu kepincangan yang tampak pada Redzuan ialah, dia gemar berfoya-foya. Selain dari Amylea, Redzuan juga berpacaran dengan Biella, model yang mula mendapat nama di arena peragaan.

          Waldian hidup dikalangan lelaki. Membesar di bawah jagaan ayah, bekerja dengan dua orang lelaki yang bijak pandai seperti Redzuan dan Sayuthi. Dia yang juga berpenampilan seperti lelaki dengan potongan rambut pendek ala Rihanna itu seorang yang lasak. Ada sebabnya dia berkelakuan lasak. Satu sebab utama ialah kata-kata yang masih terngiang di telinganya. Kata-kata dari orang yang paling dinanti-nantikan olehnya. Hatta.

          ‘Dian.. Awak harus melawan.. Lasak sikit.. Saya tidak akan ada di sisi awak untuk sepanjang hidup awak.. Awak kena jaga diri..  Ingat..’ Itulah titik perubahan hidup Waldian sebenarnya. Walaupun ianya berlaku lebih kurang belasan tahun yang lalu, ianya seakan segar di lipatan otak Waldian. “Hatta..” Rintih hati Waldian tiap kali dia teringat akan lelaki itu.

          ‘Waldian.. Here..’ Jerit kecil Amylea sambil melambai-lambai tangannya. Waldian hanya tersenyum. ‘How are you darling..’ Waldian merapatkan Pipinya ke pipi Amylea. ‘Fine.. have a seat..’ Amylea mempelawa sahabatnya duduk. ‘Thank.. dah lama you tunggu?’ Waldian terus menyoal Amylea.

          Amylea kelihatan menawan dengan solekan nipis. Raut wajahnya kelihatan segar sekali. ‘Baru je.. Thank for coming..’ Amylea benar memaksudkannya. ‘Nevermind.. We are friends right? What a friends for..’ Waldian mula berseloroh. Sudah lama dia tidak mengusik kenalannya itu.

          ‘Wow.. You look beautiful.. Amylea.. You nak ngorat I ke?’ Waldian terus menyakat sahabatnya itu. ‘Nope.. I want to capture someone today.. perhaps.. He’ll be here for me.. So lonely..’ Amylea terbayangkan Redzuan. Dia tahu keadaan banyak berubah. Dia harus bijak mengawal perhubungannya andai mahu terus berdampingan dengan Redzuan.

          ‘Wished for somebody.. There comes one..’ Amylea memberikan isyarat melalui ekor matanya. Waldian mengalihkan pandangannya. “Aimar?” lelaki itu juga berada di sini?

          ‘Hi.. Can I join both of you?’ Aimar mmeminta izin untuk menyertai dua gadis di hadapannya. ‘My pleasure..’ Amylea membenarkannya. ‘Thank.. So how are you? Excuse me.. You look so gorgeous with that dress.. Hunting for someone?’ Aimar duduk di sebelahku. Dia terus menghujankan soalan kepada Amylea. Dia seakan tidak merasakan kehadiranku di situ.

          Mereka rancak berbual tentang diri masing-masing. Aku mula terus menjamah makanan seorang diri tanpa di endahkan oleh mereka berdua. Terasa begitu asing sekali aku dibuatnya.

          ‘Excuse me..’ Amylea meninggalkan kami berdua. Kali ini aku dapat merasakan ada jelingan dari lelaki di sebelahku. ‘Yes.. Can I help you?’ Ujarku selamba. ‘Nothing..’ Aimar agak mesra orangnya. Ini dapat dilihat dari segi perbualan dengan Amylea. Dia kelihatan amat dingin apabila berdepan dengan Waldian.

          ‘Okay.. Apa masalahnya?’ Waldian mula meninggikan suaranya apabila Aimar terus menjeling ke arahnya. ‘Tiada apa-apa. Kenapa kamu harus berasa bersalah? Kamu dengan Amylea.. Couple ke?’ Soalan itu akhirnya keluar dari mulut Aimar.

          ‘How dare you.. Terlajak perahu boleh di undur.. terlajak kata.. Padah jawabnya..’ Waldian merenung kedua biji mata Aimar. Mereka saling berpandangan. “She look more prettier dalam keadaan marah..” Bisik hati kecil Aimar.

          ‘Hey.. What’s up? Kenapa ni Waldian? Aimar?’ Amylea terkejut melihat mereka berdua. Dia tahu sangat akan perangai Waldian. ‘Stop it..’ Amylea cuba meleraikan mereka berdua.

          ‘Kami tak bergaduh.. We play a game.. Siapa yang pejam dulu.. dia kalah..’ Aimar memberikan penjelasannya. Waldian mengalihkan pandangannya. ‘What a mess..’ Waldian berjalan meninggalkan meja itu. Sakit hatinya kerana lelaki itu menuduhnya lesbian. Penampilannya itu telah di salah ertikan oleh Aimar. “He’s doesn’t know that I have black belt..” Rintih Waldian sambil melemparkan pandangan ke arah Cermin. Dia menarik nafas panjang untuk meredakan amarahnya itu.

          ‘Let go..’ Amylea mengajak Waldian pulang. ‘Let me pay..’ Ujar Waldian. ‘No need.. Aimar dah jelaskan bil..’ Waldian tidak suka akan lelaki yang bernama Aimar itu. ‘Amylea.. I hate that guy.. Please don’t invite him later.. Okay?’ Amylea mengangguk. Dia faham benar dengan Waldian. Tidak pernah berubah.

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!