Friday 22 April 2011

Tiada Aku Mengerti (Part 3)


           Hari ini aku lihat adik berehat di rumah. Aku sedar ada kelainan pada diri adik. Aku mendampinginya. Adik sememangnya memerlukan bantuanku.Kakinya terseliuh semasa bermain bola sepak. Aku menghubungi orang tuaku yang masih sibuk dengan seminar dan kursus. Mereka menyuruhku agar membawa adik ke Klinik sementara kedua orang tuaku tiba lewat malam ini. Mereka menyuruhku meminta bantuan dari Pakcik Yusman, jiran kami.

            Aku memapah adikku ke katilnya selepas pulang dari klinik. Aku sempat berterimakasih pada pakcik Yusman yang telah membantu kami. Aku memerhati wajah adik yang masih agak letih. Aku menyediakannya air dan menyuruhnya berehat. Kami saling berpandangan. Ini adalah kali pertama kami berbalas senyum setelah lama aku mengasingkan diri kerana menganggap aku anak angkat kerana terlalu banyak perbezaan perwatakan dengan isirumah yang lain.

            Aku terjaga dari tidur kerana mimpikan Hijaz. Degupan jantungku menjadi kencang apabila memikirkan tentang Hijaz. He's so weird. Aku melangkah ke dapur untuk menghilangkan gementar dengan seteguk air mati. Aku menjenguk ke bilik adik yang enak dibuai mimpi. Aku merapati ke arahnya dan mengusap rambutnya. Telah lama aku menjauhkan diriku darinya. Terasa amat asing bila berada di sisi adik yang suatu masa dahulu amat ku sayangi. Aku menyelimut adik yang masih tidak sedarkan diri. Aku beredar untuk merehatkan diriku.

            Jam di dinding menunjukkan pukul 2 pagi. Aku tersedar dari tidur apabila mendengar pintu rumahku dibuka. Ayah dan Ibu sudah pulang. Tanggungjawabku akan aku serahkan kepada mereka berdua. Aku menyambung tidurku.

            Cuaca redup di luar. Aku mendapatkan ibu yang berada di bilik adik. Aku memeluk ibu dan beredar untuk ke sekolah. Hari ini hari Jumaat so aku perlu merencanakan hari cuti sabtu dan ahad dengan Mil. Kami perlu mengulangkaji untuk persediaan awal menghadapi peperiksaan awal tahun yang bakal berlangsung dua bulan lagi.

            Melalui Mil, aku mendapati bahawa Hijaz adalah seorang pelajar yang bermasalah. Dia pernah digantung sekolah kerana satu kesalahan yang serius. Tiada yang tahu kesalahan apa yang dilakukannya. Dia seorang yang misteri dan kini dia tinggal bersama pakciknya yang merupakan seorang bekas askar.

            Aku perlu menjauhi diri dari orang yang mempunyai masalah displin. Aku takut apabila berada dekat dengan Hijaz. Dia seorang yang dingin dan serius.

            Aku hairan melihat gambar yang ku cari dua hari lepas berada di atas mejaku. Bagaimana gambar itu boleh berada di atas meja? Siapakah yang mengambilnya? Banyak persoalan hadir di mindaku. Semuanya tidak terjawab. Aku bertanyakan kepada Mil yang sedang membuat latihan matematik. Dia tidak tahu bagaimana gambar itu boleh berada di situ. Aku kebingungan.

p/s: Gambar a.k.a foto itu muncul kembali dan paling menghairankan Marhainis ialah foto itu diletakkan di atas mejanya.. Siapa gerangannya yang menemui foto berkenaan? 

0 Komentar:

Dah baca ENTRY ni..?

Satu BAHASA Satu LOGHAT

PEKIN

PEKIN adalah satu keadaan dimana seseorang itu belajar untuk berjimat.. Berdikit-dikit dalam berbelanja..

Ayat:
Masa untuk PEKIN.. Menabung time..!

p/s: PEKIN pekin jugak.. Jangan kena cop bakhil sudah.. Anyway PEKIN yang saya maksudkan ini tak ada kaitan dengan PEKIN si pelakon tu.. Kebetulan semata-mata.. wink!